Essä- Nät communities påverkan

Essä – påverkan Nät-communitys

 

Inledning:

Populariteten för sociala communitys har ökat mycket kraftigt under de senaste åren. Facebook är en av de största som finns, och har i december 2009 över 350 miljoner användare världen över. (Wikipedia a, 2009) Communityn skapas 2004 av en student vid namn Mark Zuckerberg och var från början en nätgemenskap för bara Harvard studenter, men expanderade snabbt för att sedan innefatta fler amerikanska universitet. (Zywica, Danowski, 2008) Från början var Facebook tänkt för bara studenter skriver Zywica och Danowski (2008), men under 2005 började man satsa för att nå ut till en större skala av användare. Facebook växte därefter snabbt och blev år 2007 trejde populäraste sajten med över 22 miljoner unika besökare och 15 biljoner sidvisningar. (Freiert, 2007)

 

Anledningen till att jag ville skriva denna essä är för att Facebook har blivit så stor och alla pratar om det. Något som jag vill ta reda på är hur detta webb community påverkar oss i vår vardag och vad det kan ha för konsekvenser för oss som personer. Jag har val att rikta min mig på unga människor, den så kallade nät-generationen (Tapscott, 1998). Jag utifrån några frågor vill jag ta reda på hur de känner inför Facebook, och om de känner någon press av att inte alltid vara online.

 

Så därför lyder min frågeställning så här:

Hur påverkas unga av sociala nätverk?

 

Användandet av Sociala

I en undersökning som Lenhart (2009, s.1) visar hon statistik om användningen av sociala medier bland vuxna i USA. Hon skriver så här att det fokuseras mycket på barn och unga vuxna som användare av sociala nätverk, medan vuxna utgör den största delen av användare. Men enligt statistik som hon visar upp så är det ändå de unga som har större sannolikhet att använda sig av sociala nätverk, med 75% av unga vuxna (18-24) gentemot bara 57 % av vuxna (25-34). Som Lenhart (2009, s.1) visar upp är kärnan av användarna av sociala nätverk de unga. Jones och Fox (2009, s.3) påvisar också att det är mest tonåringar och unga vuxna (18-32) som använder sig av internet för att kommunicera och underhållning. I deras undersökning så kommer de fram till att unga vuxna (18-32) i online aktiviteter använder sig 67% av dem sig av sociala nätverk.

 

Generation Y – Nät-generationen

Generation Y kallar Jones och Fox (2009) för Nät-generationen och åldersspannet är personer som är födda mellan 1977-1990. En annan definition av Tapscott (1998, s.3) är där han refererar Nät-generationen av barn som år 1999 kommer vara mellan åldrarna 2-22. Dessa människor har under sin uppväxt tagit del av den digitala utvecklingen och som Tapscott (1998) kallar sin bok för ” growing upp digital” summerar detta mycket bra att många människor kommer i kontakt med teknologi i ung ålder. Just nu pågår det en kommunikations revolution hävdar Tapscott (1998, s.2) och detta formar människorna och världen vi lever i.

 

Som Turkle (1995, s.11) förklarar genom att ta upp ett exempel om sig själv att för ett decennium sedan så kallade hon datorn för ett andra jag. Man kan se det som en mer sluten relation mellan två personer; en person ensam med en maskin. Men om man ser till dator användningen idag ser den helt annorlunda ut. Turkle (1995, s. 11) visar upp att relationen som tidigare fanns mellan person och dator byts nu ut mot ett snabbt växande system av nätverk, som tillsammans kallas för internet. Detta kraftfulla medium kopplar samman miljontals människor i nya rum som förändrar vårt sätt att tänka, vår sexualitets natur, våra samhällsformer, själva våra identiteter.

 

Enligt Jones och Fox (2009) har grupperna tonåringar och generationen Y (internet användare 18-32 år) större sannolikhet att använda internet för underhållning och kommunikation med vänner och familj. Jonsson (2009, s 17) skriver om hur speciella rum skapas och genom dessa så skapas kommunikation mellan olika människor. Dessa rum bildar ett socialt nätverk i den virtuella världen.

Jonsson (2009, s. 11) definierar sociala rum som en plats där vi möter andra människor, där det skapas kontakt mellan individer. Det sociala rummens karaktärsdrag kan både förekomma virtuellt och fysiskt, och som exempel på detta tar Jonsson (2009, s.11) upp chattar, nätverk på internet, e-post och mobiltelefonen när det kommer till de virtuella rummen, och torg, park eller gaturum för de fysiska platserna.

 

Det som man kan se som Jonsson (2009, s.15-16) är att olika sociala nätverk skapar olika kapitel i det sociala rummet. Hon förklarar detta genom att nätverken får du möjlighet att umgås med människor som har liknande intressen, liknande uppfattningar eller befinner sig på samma plats. Precis dom Turkle (1995, s.11) som jag tidigare nämnt i texten är detta en kraftfullt medium där miljontals människor kopplas samman.

 

Vad påverkar?

Thulin (2004, s.14) hävdar att nu när allt fler människor har tillgång till att använda datorer så har det startats en debatt kring teknikens konsekvenser för människors sociala liv, och deras sätt att umgås med varandra. Som även Zuwica och Danowiski (2008 s. 3) skriver också Thulin om att det sker ett skifte i social kommunikation. Social nätverk framför allt kan man se ha förändrat ungdomars kommunikations mönster och hur de framställer sig både online och offline (Zuwica, Danowiski, 2008 s. 3).

 

Thulin (2004, s.16) skriver det som ofta beskriver internet är en plats där människor lever ut sina personliga fantasier, spelar rollspel, diktar upp och experimenterar med sina identiteter. Den mån av identitet som finns på internet idag möjliggör att man kan låtsas vara någon annan än den man är. Jonsson (2009, s.16) tar upp Facebook som ett exempel över ett socialt nätverk där man får skapa sin egen profil och person. Som Thulin (2004) tidigare har tagit upp så stämmer även Jonsson (2009) in i att det kan skilja sig i det man lägger upp på sin profil, och hur man är i den fysiska världen. Jonsson hävdar att många lägger på en social och positiv framtoning i den virtuella världen medan de inte klarar av dessa sidorna i den fysiska världen. Internets anonymitet kan därför vi viss mån som denna hjälpa till att förbättra självförtroendet. (Zuwica, Danowiskij (2008, s.5).

 

Det råder inga tvivel om att delar av världens befolkning så har internet fått en stor betydelse för socialkommunikation, och enligt Thulin (2004, s.15) råder många oenigheter om hur detta egentligen påverkar människors kontaktmönster socialt och geografiskt och vad detta skulle innebära för samhället på lång sikt. Thulin svara på detta genom att ta en vanlig hypotes som är att internet framväxten av virtuella gemenskaper ger upphov till geografiskt allt mer uttänjda sociala kontaktmönster. Thulin (2004, s.15) skriver också att den virtuella gemenskapen antas från den traditionella platsbaserade vara befriad från rumsliga restriktioner och från kopplingar till den plats människor bor och vistas. Den geografiska närhet som förr var en förutsättning för social samvaro, är i dagens samhälle inget hinder, då människor knyts samman och kan mötas på nätet.

 

Vissa ser denna nya gemenskap över nätet som något som kommer knyta människor närmare varandra medan andra ser det som en utveckling mot social isolering. Så det finns en oro i samhället när det handlar om våra barn och ungdomar skriver Thulin (2004, s.22) och hur mycket tid de ägnar vid sina datorer. Aktiviteter så som spel, chatta, eller surfa på nätet nedvärderas gentemot mer ”meningsfulla” fritidssysselsättningar som att umgås med kompisar, spela fotboll eller dylikt, blir lidande. Thulin (2004, s.22) förklarar att allt fler väljer att sitta framför dator och gör prioriteringar bland aktiviteterna utanför bostaden. Detta ses av många som negativt och leder till en ökad utveckling mot social isolering, och på sikt försämrad livskvalitet för individen.

 

Precis som Tapscott (1998, s.114) skriver så skiljer sig inte nätgenerationen sig ifrån sina föräldrar i den mån att de måste vara många olika saker för olika personer. Det finns hela tiden saker som måste göras och kräver deras uppmärksamhet. Thulin (2004, s.22) konstaterar att ungdomar ägnar mycket av sin fria tid i hemmet där tv-tittande och konsumtion av massmedier har en central plats. Ungdomarnas gena datorer kan då i viss mån fylla samma funktion som tv:n gör. Som Tapscott (1998, s.114) förklarar kan datoranvändningen vara avkopplande. Men som allting finns det olika sidor av allt, vissa tycker att det är avslappnande att sitta framför internet medan andra tycker att tiden bara rinner iväg och de känner sig stressade över det.

 

Individen

Om tidigare har nämnts så har sociala nätverk har förändrat ungdomars kommunikationsmönster och hur de framställer sig själva både online och offline (Zuwica, Danowiski 2008, s.3) Lenhart och Madden (2007, s. 1) tar upp att det kan vara en omvälvande tid under tonåren och psykologer har konstaterat att under denna period sker identitetsbildning och rollutveckling. När vi är ute i olika situationer på nätet måste vi visa aspekter om vilka vi är och detta skriver Tuson och Lajuen (2009, s. 2) är inte alltid det lättaste. Detta påverkar individen i den mån att de måste välja vad de vill berätta om sig själva beroende på vilka sociala normer och förväntningar som finns i situationen.

 

Zuwica och Danowiskij (2008, s.3) skriver att efter som många ungas liv består av online komponenter så är det viktigt att förstå det viktiga i användarnas självpresentation, och hur detta påverkar deras online status, och hur psykologiska egenskaper så som social kompetens och självförtroende kan gå han i hand med online och offline popularitet.

 

Som Zuwica och Danowiskij (2008, s.9) tar upp genom att nämna en studie gjord av J, White år 2005. Denna studie ledde till att man kom fram till användarna på samma sätt som i skolan kunde uppnå social status. Det som menas med detta är att det är möjligt att bli populär online, och att karaktärsdragen för popularitet i skolan offline även finns online. Karaktärsdragen som Zuwica och Danowiskij (2008, s.9) tar upp som kan bidra till användarpopularitet ökas är ”The Wall” del av Facebook profilen där andra användare kan lämna meddelanden. En annan är vän listan, som visar hur många vänner användaren har och användarens koppling till vänner på andra skolor. En tredje bidragande anledning skulle kunna vara möjligheten att gå med i grupper eller klubbar, och även upplandningen av bilder, intressen, kontaktinformation eller unik information om användaren.

 

Sociala nätverkssidor tilltalar unga skriver Lenhart och Madden (2007, s. 1 part 1 ) eftersom den infattar många online verktyg och underhållning som de tycker om. Men för att kunna ta del av förmånerna av socialiseringen och skaffa nya vänner, avslöjar ungdomarna information om sig själva. Lenhart och Madden (2007, s.2) förklara detta med att vara något som normalt används vid en stegvis offline lära-känna-dig process. (namn, skola, personliga intressen o.s.v.) På sociala nätverkssidor läggs denna informationen upp online, och kan ses av vem som helst.

 

Sociala nätverk är inte de första som får kritik bland föräldrar och i en studie som Lenhart och Madden (2004, s.2) gjorde 2000, tiden före sociala nätverk, rapporterades det att 57% av föräldrarna var oroliga att främlingar kan kontakta deras barn. Lenhart och Madden (2004, s.2) har också frågat ungdomar i sin studie vad de gör för val i den information som de lägger upp. Och svaret blev att det spelade stor roll på kontexten i utbytet av informationen.

 

Diskussion:

Jag är själv en del av Nät-generationen och har under större delen av min uppväxt använt en dator. Och jag skulle också som Turkle (1995, s.11) att datorn är som ett andra jag. Mitt användande av datorn har blivit mycket mer utåtriktad allt eftersom jag blivit äldre. När man var yngre ägnade man sig mer år spel och underhållning, både på och utanför internet. Nu när jag är äldre så kan man säga att datorn blivit mitt ansikte utåt, jag använder mig av sociala nätverk med min personliga profil, på onlinespel har jag en avatar som får representera mig utåt.

Det som gör internet och de sociala nätverken är att de är ett så otroligt grenverk av kontakter mellan olika människor. Detta gör att jag kan hitta nästa vem som helst av gamla barndomsvänner, nuvarande jobbarkompisar m.m. Det är skönt att kunna samla alla människor på ett ställe det är det som är så praktiskt med nätverken. Men om man ska de det från ett kritsikt perspektiv så skulle jag säga att relationerna som man har på internet känns mer flyktiga, efter som man själv och den man pratar med inte befinner sig på samma fysiska plats.

 

Sedan kan jag se problem med den relativa anonymiteten som finns ute på internet som säker finns infiltrerad på de sociala nätverken också. Känns konstigt att många framställer sig helt annorlunda när de är ute på internet. Att man måste gömma en del av sig själv för att passa in i de sociala normerna så inte någon konflikt uppstår. Detta sättet att vara över internet kan kanske påverka oss som tonåringar, och på olika sätt förändra framtida beteendemönster på internet. Som Zuwica och Danowiski (2008, s.3) skriver så håller ungdomars kommunikationsmönster på att ändra sig. Man kan fråga sig om det kommer bli till det bättre? Jag tror inte att vi kommer bli minde sociala av att använda sociala nätverk, men vi kommer nog att uppskatta de fysiska mötena mer än förut tror jag.

 

Beroendet som jag tror uppkommer i kontakt med sociala nätverk som Facebook är den mänskliga egenskapen nyfikenhet. Det är den som gör att vi tycker om att använda sociala nätverk och gör att vi fortsätter använda dem. Tyvärr har jag inget belägg för denna informationen, men utifrån frågorna som jag skickade ut till några medstudenter visar det på en stor del av varför vi använder de sociala nätverken. Jag tror att det finns någonting inom oss som gör att vi tycker om att vara uppdaterade i vad andra människor gör. Det är en av anledningarna som jag tror att Facebook har fått så stort genombrott. Jag kan skriva inlägg om vad jag gör just nu, och andra kan se det och kommentera. I den här situationen tror jag att det finns två olika drivkrafter inom oss. Det första är att vi tycker om att få uppmärksamhet, genom att lägga upp något vi tycker är intressant och få feedback på det. Vi tycker om att få feedback det spelar ingen roll om den är positiv eller negativ för hur som helst har man fått uppmärksamheten man ville ha.

 

Men när går denna nyfikenhet över till ett beroende? Jag skulle nog säga att det är när man inte är online och känner sig frustrerad över att inte vara online. Vilket jag personligen upplevt efter att det har inträffat något kul och man vill veta mer. Så man kan säga att nyfikenheten har sin baksida i att man blir känslomässigt fast och att detta i sin tur leder till frustration och rent ut sagt ångest. Ångest är kanske inte den känslan som kommer i första hand, men kanske uppkommer som något sekundärt. Att man på olika sätt skjutit upp saker runt om kring sig till sett senare tillfälle som sedan kommer tillbaka och biter en i svansen. Det är ens eget ansvar att ha så pass mycket diciplin på sig själv så att man inte låter detta gå till överdrift. Det kan nog vara svårt för speciellt yngre att ta sig i kragen och göra det som måste göras.

 

Källor:

 

Freiert, M. (2007). Facebook now ranked 3rd in page views; Myspace down nearly 20%.

[Elektronisk] Complete, Inc. Tillgängligt http://blog.compete.com/2007/09/11/Facebookthird-biggest-site-page-views-Myspace- down/ [2009-12-30]

 

Jonsson, P (2009). Offentliga rum och utsuddade identitetsbegrepp – en resa mellan det virtuella och de fysiska i tid och otid.. SLU, Sveriges lantbruktsuniversitet. Anarp.

 

Jones, S & Fox, S (2009). Generations online in 2009.

Pew Internet and American Life Project Report.

 

Lenhart, A. & Madden, M. (2007). Teens, privacy, & online social networks – how teems manage their online identities and personal information in the age of Myspace.

Pew Internet and American Life Project Report.

[Tillgänglig] http://www.pewinternet.org/pdfs/PIP_Teens_Privacy_SNS_Report_Final.pdf [2009-12-30]

 

Tapscott, D. (1998). Growing upp digital – the rise of the net generation.

The McGraw-Hill, inc. New York

 

Turkle, S. (1995) Leva.Online. Massachusetts institute of Technology. Stockholm, Norstedts Förlag Ab.

 

Tosun, L,P, Lajunen, T (2009) Does internet use reflect your personality? Relationship between Eysenck´s personality dimensions and internet use. Computer in Human behavior, Elsevier

 

Zuwica, J. & J. (2008) The faces of facebookers: Investigating social enhancement and social compensation hypotheses; predicting FacebookTM and offline popularity from sociabiliy and self-estem, and mapping the meaning of popularity with semantic networks. Journal of computer-mediated communication.


Kommentarer
Postat av: Jimmy

Hallo!



Jag gillar hur du använt lite äldre källor från tiden då Internet var lite "nyare" och jämför dem med källor och tjänster från idag.

Det hjälper till att skapa en tydlig bild av hur användandet har ökat i hög takt.



Det är också bra att du nämner hur en del blir någon annan när de väljer att synas på nätet, den andra identiteten. Det fick mig nämligen att tänka de s.k. "Internet trollen", personer som utger sig för att vara någon helt annan typ av personen och brukar posta ilskna inlägg/kommentarer endast för chansen att skapa en arg diskussion och sprida hat (Wikipedia, 2010).



Jag tycker texten har ett flöde som passar ämnet och punkterna bygger upp varandra. Det jag vänligt skulle vilja påpeka är att det finns en del annorlunda meningar och särskrivningar som stoppar upp läsflödet, men detta är ju enkelt åtgärdat med en liten korrekturläsning.



Källor



Wikipedia (2010) Internet troll. [Elektronisk]. Tillgänglig: < http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_troll > [2010-01-07]

2010-01-07 @ 13:07:43
URL: http://tor.ei.hv.se/~dig08005/blog/
Postat av: Glenn Sandberg

Det var en intressant essé. Det skulle vara bättre att ha med en slutsats också.

Essén var ganska lättläst och jag tyckte om den. Men om du vill skulle du kunnat skriva mer om de du tagit upp.

Och skriva mer om livsstilar och ungas bemötande med resten av världen efter att använt sociala nätverk.



Gripenberth, Anette. Sävhammar, Linda. (2009) Mobilen den är alltid med: En användarundersökning av elektroniska mediers påverkan

på ungdomars livsstil. [Elektronisk]uppsatser.se. Tillgänglig: http://www.uppsatser.se/uppsats/7feefa535f/ [2010-01-21]

2010-01-21 @ 23:45:30
URL: http://tor.ei.hv.se/~dig08031/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0