- Pedagogik, Learning by doing.

Jag valde gruppen som skulle diskutera ”Learning by doing” som framtogs av John Dewey. Hans grundsyn grundsyn är att människor inte bara förvärvar nya kunskaper genom att passivt ta emot information, utan genom att aktivt undersöka världen. Detta håller jag med om för att jag tycker att barn och även vuxna inte ska bra fokusera på den teoretiska och logiska kunskapen. Jag personligen tycker att den praktiska kunskapen är minst lika viktig bara att den anses vara mindre värd i vissa ögon.


Jag har alltid haft väldigt svårt med matte, och den är baserad på mycket teori och logiskt tänkande. Min personlighet är mer lagd åt det praktiska hållet och jag tror att jag hade lärt mig matte bättre om man hade blandat in praktiska element i min undervisning. Matte är mycket abstrakt för mig och det hade kanske hjälpt om jag hade fått göra matte mer praktiskt och inte bara behöva sitta och läsa i en bok.

 

”Learning by doing" är också ett synsätt som talar för elevernas egen vilja att vilja lära sig. I mittfall tycker jag inte matten har förhöjt min vilja att lära mig snarare tvärt om.


”Utan praktik blir teorin obegriplig, utan teori förstår man inte det praktiska”.

 

Sammanfattar precis hur jag ser på hur man ska lära in, det räcker inte bara att lära in det teoretiska för då har man ingen förståelse för har allt fungerar och i vissa fall hänger ihop, man får bara se det från ett håll. Det praktiska blir på samma sätt som teorin oförståelig om man inte lär sig förkunskaperna (teorin). För att få ut något över huvudtaget måste praktiken och teorin leva i symbios med varandra, den ena skapar inte förståelse i sig själv.

 

Men något av det viktigaste när det kommer till inlärning inom vilken som helst av de olika inlärningssystem är att det finns en engagerad lärare på som på olika sätt ska kunna stimulera eleverna till viljan att lära och vidare utveckla sig. Jag tycker att det gör mycket om läraren verkligen tycker om det den gör så att det smittar av sig, då känner jag i allafall att det blir roligare att sätt sig in i arbetet.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0