Seminarie, 19 feb.

Idag hade vi vårt seminare på Spelanalyser. Det var en väldigt stor variation och många genrar var representerade. Redovisningarna flöt på bra, och det fanns många olika intressanta synpunkter från spelen. Några av spelen har jag aldrig spelat men jag tycker att jag kunde ta till mig nogurlunda vilka genus och maktperspektiv som fanns.

Efter redovisning och mingel förljdes en het disskusion om olika ämnen som har med spel att göra, vem som har anvsvaret, pengar, pedagogik o.s.v. Jag personligen tycker att detta skulle lättare kanske kunna disskuteras vidare i mindre grupper. Jag känner att den pedagogiska nivån skulle höjas och att jag som student skulle kunna lära mig mer. Jag säger inte att detta seminarium var ointressant, för det var det verkligen inte. Men att det är några få som ska stå för hela disskusionen är inte helt pedagogiskt tycker jag.

Jag tycker att det var intressant det som disskuterades om barn och hur de påverkas av spel. Jag tror att det ligger mycket i att barn redan från tidig ålder lär sig från hur de ser hur sin omvärld fungerar. I spel när de spelar så blir det för stunden deras värld och tar till sig det som finns i den, kanske både omedvetet och medvetet. Jag tror att mycket so vi gör när vi är små påverkar hur vi blir som vuxna. Vi matas ju med olika budskap helatiden, och jag tror att bara för att budskapet inte talas dirket ut så tar inte barnet till sig det. Undermedvetandet är mycket fascinerande tycker jag, och jag tror att det tar upp mycket mer än vi är medvetna om.

Barn spelar mycket på att få respons, de lär sig genom att se hur omvärden reagerar på hur se hanlar i en viss situation. Om de märker att det kommer positit responons är det så klart att det fortsätter att göra handlingen, och inte om de blir bemötta negativt. Detta är mycket logiskt. Därför tycker jag att spelindustrin har en stor del i hur spelen utformas, och vilket bemötande barnen för av handlingar i spelet. Föräldar tycker jag med har ett ansvar men de kan ibland ligga inne med förlegade syner på tex, könsroller. Detta gör att det spelar ingen roll om speltiverkarna tar fram mer könsneutrala spel för den förlegade synen kommer ändå att finnas kvar.
 
Men utöver det som jag sagt om seminariet tycker jag att det har varit ganska lyckat, jag börjar nu förtå lite mer hur denna IKT-kurs funkar, och nu kommer det inte bli några mer slöerifasoner.

 

The Sims 2



The Sims 2 - Spelanalys

Jag valde spelet för att jag ville se hur spelet ser ut i ett makt och genus perspektiv. Jag har nämligen växt upp med spelet och varit en trogen spelare i många år. Jag har inte tidigare reflekterat över genus och tycker nu att det ska bli spännande att kolla upp detta närmare.

Spelet präglas mycket av att spelarens egna val och inte så mycket av hur simmarna är programmerade, men visst spelar detta också en roll i hela spel upplevelsen. I strävan att skapa en så realistisk värld som möjligt där vi som spelare har en viss ”gud” status. De harmoniska liv som simmarna lever, påverkas helt av den som spelar. Som spelare har man den mesta av makten över spelet. Virtuellt sätt så är simmarna inte framtagna att använda fördomar, diskriminering emot varandra. De lever i perfekt harmoni med varandra, sedan är det upp till dig som spelare att styra simmarna som du vill.

Spelets uppbyggnad utgör en jämställd värld mellan män och kvinnor. Det finns ingen större skillnad emellan könen, förutom de ”fysiska”. Vid första anblicken när man klickar runt i splet så ser man inte så mycket olika skillnader emellan könen i spelet. Men när man går djupare i spelat så kan man upptäcka många olika saker.

De ”förskapade” simmarna, som Maxis skapat, är gjorda utifrån några av stereotypera i vår verkliga värld. Jag har tidigare inte märkt av detta, men det kan bero på att vi är så vana vid dessa olika sterotyper att vi inte ser dem. De finns som dagt runt oss och detta kanske Maxis använt för att vi ska kunna ta till oss spelet, och kunna relatera till de olika karaktärerna.

När man skapar en sim kan man välja allt från hur dennes kroppsform/utseende ska se ut till vilken personlighet. Det finns många olika val som man kan göra för att skapa en så realistisk sim som möjligt. Men vill man skapa feminina män eller maskulina kvinnor stöter man på problem. När man skapar en sim så kan man ändra alla ansiktsdrag så att de blir maskulina eller feminina, men kroppsformen förblir den samma. För alla simmar som man skapar så blir kroppsformen den samma, välbyggd och en aning muskulös för män, och en smal midja för kvinnor. De beskriver normen för hur människoidealen i vårt samhälle är. Sedan när man ska in och välja kläder är det väldigt inrutat vilka kläder som hör till vilket kön, det går inte att blanda där emellan.

Jag gjorde ett försök att göra en maskulin kvinna och en feminin man och detta blev resultatet:















Bild 1 till vänster: Detta är en sim som är kvinna som jag försökt göra om till man.
Bild 2 till höger: Detta är en sim som är man som jag har gjort om till kvinna.

Detta visar att det är enkelt att göra om sina simmar till det som man vill attde ska vara, menatt begränsninge ligger i underkroppen där man uinte kan välja olika kroppsbyggnader, om man tillexempel vill ha en tanig man, eller om man vill göra mindre bröst på kvinnan.


Men om man ser ur ett beteende perspektiv så finns det ingen skillnad mellan de båda könen. I Handlings menyerna har de samma alternativ. Deras poser är samma och de hoppar och studsar lika mycket om de får syn på kackerlackor på golvet. Så somsagt de största skillnaderna mellan könen i det hör spelet är uteesendet.


Om man ska se på spelet ur ett pedagogisk perspektiv så är spelet strukturerat på ett lätt sätt som även yngre spelare ska förstå. Man lär sig spelets uppbyggnad genom att prova sig fram. Man lär sig snabbt hur man ska sköta sina simmar genom att de ger respons direkt om man har skött dem fel. Detta leder till att man som spelare lär sig snabbt hur man ska göra för att simmens liv ska funka så bra som möjligt.

Genom att simmarna ger responser på hur de mår och bilder i prat bubblor över huvudet så kan man på ett pedagogiskt sätt lägga ihop vad det är som simmen vill. Genom att vi får respons från simmarna blir vi medvetna och reflekterade i samspelet med simmarna i det här fallet. Därför kan man koppla detta till Dialogens och reflektionen pedagogik. Vi får helt enkel lägga ihop våran kunskap och börja reflektera över vad som skall göras i denna situationen. Men mest tycker jag att spelet går ut på ”learning by doing”. För att spelet är uppbyggt på ett sådant sätt man kan läsa i manualen och sedan få prova sig praktiskt fram. Jag tror att man lär sig spelet bäst genom att prova sig fram och reflektera över simmarnas responser i olika situationer.

Innan jag började titta noga på spelet tyckte jag att det var den perfekta världen där simmarna leve helt i harmoni. Men nu efteråt så har jag sätt många olika saker som jag tidigare inte lagt märke till. Kanske beror detta på att spelet är baserat på hur verkligenheten ser ut i vårt sammhälle och att mycket av det som förekommer i spelet är vardagsmat som gör att man inte uppfattar det. Eftersom jag har spelet ”The Sims” enda sedan den förstå uplagan kom ut så har jag mer eller mindre växt upp med det. Min syn på spelet är att jag tycker att det är lite tragiskt att de inte gör spelet mer fritt från stereotyper mm. För tekniken finns där det är bara samhällets olika normer och könsroller som sätter käppen i hjulet. Jag hade gärna sätt att spelet tog till sig detta och att jag som spelare skulle kunna vara helt fri att skapa simmar i den form som jag vill. Jag tror att man skulle kunna bygga upp en simvärld där människor skulle kunna relatera till de olika simmarna att att de kommer i stereotypa förpackningar. Men sedan är allt helt klart upp till varje spelare. Könsroller och stereotyper kommer ju inte bara från Maxis utan också från oss spelare. Så man ska kanske inte lägga all skuld på skaparna, när vi spelare också har en del i det hela.

- Pedagogik, Learning by doing.

Jag valde gruppen som skulle diskutera ”Learning by doing” som framtogs av John Dewey. Hans grundsyn grundsyn är att människor inte bara förvärvar nya kunskaper genom att passivt ta emot information, utan genom att aktivt undersöka världen. Detta håller jag med om för att jag tycker att barn och även vuxna inte ska bra fokusera på den teoretiska och logiska kunskapen. Jag personligen tycker att den praktiska kunskapen är minst lika viktig bara att den anses vara mindre värd i vissa ögon.


Jag har alltid haft väldigt svårt med matte, och den är baserad på mycket teori och logiskt tänkande. Min personlighet är mer lagd åt det praktiska hållet och jag tror att jag hade lärt mig matte bättre om man hade blandat in praktiska element i min undervisning. Matte är mycket abstrakt för mig och det hade kanske hjälpt om jag hade fått göra matte mer praktiskt och inte bara behöva sitta och läsa i en bok.

 

”Learning by doing" är också ett synsätt som talar för elevernas egen vilja att vilja lära sig. I mittfall tycker jag inte matten har förhöjt min vilja att lära mig snarare tvärt om.


”Utan praktik blir teorin obegriplig, utan teori förstår man inte det praktiska”.

 

Sammanfattar precis hur jag ser på hur man ska lära in, det räcker inte bara att lära in det teoretiska för då har man ingen förståelse för har allt fungerar och i vissa fall hänger ihop, man får bara se det från ett håll. Det praktiska blir på samma sätt som teorin oförståelig om man inte lär sig förkunskaperna (teorin). För att få ut något över huvudtaget måste praktiken och teorin leva i symbios med varandra, den ena skapar inte förståelse i sig själv.

 

Men något av det viktigaste när det kommer till inlärning inom vilken som helst av de olika inlärningssystem är att det finns en engagerad lärare på som på olika sätt ska kunna stimulera eleverna till viljan att lära och vidare utveckla sig. Jag tycker att det gör mycket om läraren verkligen tycker om det den gör så att det smittar av sig, då känner jag i allafall att det blir roligare att sätt sig in i arbetet.

 


RSS 2.0