The Sims 2






The Sims 2 - Spelanalys

Spelet präglas mycket av att spelarens egna val och inte så mycket av hur simmarna är programmerade, men visst spelar detta också en roll i hela spel upplevelsen. I strävan att skapa en så realistisk värld som möjligt där vi som spelare har en viss ”gud” status. De harmoniska liv som simmarna lever, påverkas helt av den som spelar. Som spelare har man den mesta av makten över spelet. Virtuellt sätt så är simmarna inte framtagna att använda fördomar, diskriminering emot varandra. De lever i perfekt harmoni med varandra, sedan är det upp till dig som spelare att styra simmarna som du vill.
Spelets uppbyggnad utgör en jämställd värld mellan män och kvinnor. Det finns ingen större skillnad emellan könen, förutom de ”fysiska”. Vid första anblicken när man klickar runt i splet så ser man inte så mycket olika skillnader emellan könen i spelet. Men när man går djupare i spelat så kan man upptäcka många olika saker.
De ”förskapade” simmarna, som Maxis skapat, är gjorda utifrån några av stereotypera i vår verkliga värld. Jag har tidigare inte märkt av detta, men det kan bero på att vi är så vana vid dessa olika sterotyper att vi inte ser dem. De finns som dagt runt oss och detta kanske Maxis använt för att vi ska kunna ta till oss spelet, och kunna relatera till de olika karaktärerna.
När man skapar en sim kan man välja allt från hur dennes kroppsform/utseende ska se ut till vilken personlighet. Det finns många olika val som man kan göra för att skapa en så realistisk sim som möjligt. Men vill man skapa feminina män eller maskulina kvinnor stöter man på problem. När man skapar en sim så kan man ändra alla ansiktsdrag så att de blir maskulina eller feminina, men kroppsformen förblir den samma. För alla simmar som man skapar så blir kroppsformen den samma, välbyggd och en aning muskulös för män, och en smal midja för kvinnor. De beskriver normen för hur människoidealen i vårt samhälle är. Sedan när man ska in och välja kläder är det väldigt inrutat vilka kläder som hör till vilket kön, det går inte att blanda där emellan.
Jag gjorde ett försök att göra en maskulin kvinna och en feminin man och detta blev resultatet:
Bild 1 till vänster: Detta är en sim som är kvinna som jag försökt göra om till man.
Bild 2 till höger: Detta är en sim som är man som jag har gjort om till kvinna.
Detta visar att det är enkelt att göra om sina simmar till det som man vill attde ska vara, menatt begränsninge ligger i underkroppen där man uinte kan välja olika kroppsbyggnader, om man tillexempel vill ha en tanig man, eller om man vill göra mindre bröst på kvinnan.


Men om man ser ur ett beteende perspektiv så finns det ingen skillnad mellan de båda könen. I Handlings menyerna har de samma alternativ. Deras poser är samma och de hoppar och studsar lika mycket om de får syn på kackerlackor på golvet. Så somsagt de största skillnaderna mellan könen i det hör spelet är uteesendet.




Genom att simmarna ger responser på hur de mår och bilder i prat bubblor över huvudet så kan man på ett pedagogiskt sätt lägga ihop vad det är som simmen vill. Genom att vi får respons från simmarna blir vi medvetna och reflekterade i samspelet med simmarna i det här fallet. Därför kan man koppla detta till Dialogens och reflektionen pedagogik. Vi får helt enkel lägga ihop våran kunskap och börja reflektera över vad som skall göras i denna situationen. Men mest tycker jag att spelet går ut på ”learning by doing”. För att spelet är uppbyggt på ett sådant sätt man kan läsa i manualen och sedan få prova sig praktiskt fram. Jag tror att man lär sig spelet bäst genom att prova sig fram och reflektera över simmarnas responser i olika situationer.
Innan jag började titta noga på spelet tyckte jag att det var den perfekta världen där simmarna leve helt i harmoni. Men nu efteråt så har jag sätt många olika saker som jag tidigare inte lagt märke till. Kanske beror detta på att spelet är baserat på hur verkligenheten ser ut i vårt sammhälle och att mycket av det som förekommer i spelet är vardagsmat som gör att man inte uppfattar det. Eftersom jag har spelet ”The Sims” enda sedan den förstå uplagan kom ut så har jag mer eller mindre växt upp med det. Min syn på spelet är att jag tycker att det är lite tragiskt att de inte gör spelet mer fritt från stereotyper mm. För tekniken finns där det är bara samhällets olika normer och könsroller som sätter käppen i hjulet. Jag hade gärna sätt att spelet tog till sig detta och att jag som spelare skulle kunna vara helt fri att skapa simmar i den form som jag vill. Jag tror att man skulle kunna bygga upp en simvärld där människor skulle kunna relatera till de olika simmarna att att de kommer i stereotypa förpackningar. Men sedan är allt helt klart upp till varje spelare. Könsroller och stereotyper kommer ju inte bara från Maxis utan också från oss spelare. Så man ska kanske inte lägga all skuld på skaparna, när vi spelare också har en del i det hela.
Kommentarer
Trackback