Mitt lärande.

Jag kan säga att jag aldrig har reflekterat så mycket över mitt egna lärande. Men jag har ju märk när det funkat och när det inte har det. Jag har alltid varit ett barn som tyckt om skolan och gillat att lära mig saker. Jag tycker det är stimulerande att lära mig nya saker och kunna dela med mig av mina kunskaper.
Jag har aldrig riktigt sätt skolan som ett tvång och därför kan jag inte riktigt tänka mig i hela "friheten" att lära rörelsen, som inte tycker att skolan som institution ska existera. Jag som person behöver skolan för att jag ska kunna uppnå saker, i alla fall när det kommer till lärande. Jag behöver någon som ställer krav och ger motivation. Annars kan jag visa en liten tendens till lathet. Om det inte är någon som jag brinner för. Fast även där blir det som toppar och dalar och jag kan behöva en spark i baken.
"Kunskap i böcker är i sig död och ofruktbar. Det är först när en bok, en kurs, ett ämne stimmulerar till ett aktivt sökande som man kan tala om egentlig kunskap."
- John Dewey (Egidius, 2003, s.63)
- John Dewey (Egidius, 2003, s.63)
Jag tycker att den lärostil som passar bäst i på mig är "learning by doing". Men jag är ganska kluven i valet av en lärostil för att jag är relativt mångsidig. Jag skulle även kunna säga att jag är dialogens och reflektionens pedagogik, eftersom jag tycker om att diskutera. I alla fall om det är ett ämne som lämpar sig bättre för diskussion. Jag kan påstå att jag tycker om att det finns en lärare som man kan vända sig till, för att få stöd och motivation från. Det kan nog vara lite av att jag lyssnar väldigt bra på stimuli och repons. Kan likna mig lite med pavlos hundar. Nja kanske inte så extremt.
"Lärande är en process, inte ett resultat. Lärande består i att gamla uppfattningar bearbetas och modifieras. Pedagogens uppgift är att leda in eleverna och studenterna i ett livslångt lärande"
- David Kolb (Egidius, 2003, s.123)
Jag håller med detta citatet helt och hållet, lärande är en process och att vi som studenter ska ledas in på ett lärande som inte bara sträcker sig genom våra skolår. Det gäller helt enkelt att göra oss medvetna om vilken potetial vi har. Men efterson jag aldrig har reflekterat över sådant här innan. Jag hade kanske kunnat underlätta för mig väldigt mycket, bara jag de varit medveten om hur jag lär mig och tar in saker.
Betydelsen för mitt lärande under kursen? Jag kan säga att det har verkligen tagit upp mina ögon för mitt eget lärande. Jag kanske inte kan praktisera det fullt ut, ännu. Men jag ska testa mig fram emellan olika metoder och se vilken som passar mig bäst. Har ju inte hittat det opimala för mig ännu. Jag tycker att det har varit intressant att få ta del av olika lärstilar för att sedan kunna applicera dem på mig själv.
Det bästa för mig när jag lär mig, är väldigt humörs styrt. Vissa dagar funkar det som allra bäst med musik och andra dagar funkar det inte alls. Dag och kväll skifta också mycket, beroende på vilka yttre omständigheter som finns. typ. sambo m.m. Både på positiva och negativa vis. Jag tror att den bästa situationen för mig är en lugn, plats där jag kan koncentrera mig. Men jag ska säga att det varierar mycket beroende på vilket humör jag är på och vad det är för uppgift jag ska göra. Om det är något praktiskt/kreativt vill jag gärna ha musik på, för att det gör att jag får ett bättre "flow" i huvudet. Medans om jag jag ska göra något mer teretiskt eller läsa något föredrar jag om det är nästan helt tyst. För jag är en väldig musik människa så på något underligt sätt så hamnar all min koncentration på musik även fast jag håller på och läser. jag har många gånger kommit på mig själv med att läst ett styck, men inte kommer ihåg någonting eftersom jag på nått undermedvetet sätt lyssnat till musiken i bakgrunden.
I Kolbs cirkel med olika motsatts par abstrakt-konkret, refektion-aktivitet. Tror jag att jag lär mig mest genom AE, Aktiv experimentuell. Eftersom jag är väldigt praktiskt lagd så tycker jag om att testa mig fram, men jag tror att det finns lite av alla dessa i mig bara att vissa är lite mer framstående. I Gardners interligenser så upplever jag att jag har en bra spatsial förmåga och detta visade sig även när jag mönstrade. Bilder, färg och form är mina starka sidor, och detta skulle jag gärna vilja utvecka så att jag kan ta in det mer i mitt lärande. Faktorer som påverkar mitt lärande finns det hela tiden, det finns alltid saker som måste göras, på ett eller annat sätt. Därför tycker jag att Maslows behovtrappa är jättebra, för att jag tycker verkligen att den stämmer in på hur våra liv ser ut, och hur mycket runt omkring oss är uppbyggt. Man måste göra A för att få göra B.
Detta känner jag att det verkligen påverkar mitt lärande om jag inte känner att alla mina behov är tillfredställda, för då har jag svårt att focusera och allt blir uppsjkutet.Jag försöker stimulera mig själv med positiva saker men eftersom jag inte har allt för hård självdiciplin i vissa situationer så blir jag inte alltid så uppmuntrad att tex, fortsätta läsa.
Och för att avrunda detta långa inlägg så vill jag säga att inlärning är viktigt, och man skulle kunna spara mycket tid om man tog sig en liten stund att tänka ut hur man bäst lär sig. jag hoppas att jag ska komma fram till det uptimala för mig, för just nu är jag lite lost. Men hoppas att det blir bättre med tiden, när jag lärt mig mer om mig själv.
//Over and Out
__________________________________________________________________
Egidius, Henry (2003) Pedagogik för 2000-talet, Natur och Kultur, Stockholm
Kommentarer
Trackback