Seminarium 5/3-09: Lärostilar, Pedagogiska metoder.

Förutättningar för mitt "flow"? Hmm. detta är något jag aldrig riktigt har funderat över. Jag har resonerat som att idag är det en bra dag när allt flyter på bra, kontra dålig dag då inget fungerar. Men det har nu gått upp för mig att det kanske är jag själv som skapar dessa bra respektive dåliga dagarna. Jag skulle nog påstå att jag är av en personlighet som ibland kan ha lite "lat" tendenseer och skjuta upp allt, tills det nästan är försent. Men detta har lärt mig lite att jag jobbar ganska bra under lite press, och att mycket av det bästa som jag åstakommit har blivit till under dessa situationer. Men det kan med bli den motsatta effekten, jag kan blocka av mig själv så att jag inte får något gjort, och frustrationen är ett faktum.

Jag tror att den bästa situationen för mig är en lugn, plats där jag kan koncentrera mig. Men jag ska säga att det varierar mycket beroende på vilket humör jag är på och vad det är för uppgift jag ska göra. Om det är något praktiskt/kreativt vill jag gärna ha musik på, för att det gör att jag får ett bättre "flow" i huvudet. Medans om jag jag ska göra något mer teretiskt eller läsa något föredrar jag om det är nästan helt tyst. För jag är en väldig musik människa så på något underligt sätt så hamnar all min koncentration på musik även fast jag håller på och läser. jag har många gånger kommit på mig själv med att läst ett styck, men inte kommer ihåg någonting eftersom jag på nått undermedvetet sätt lyssnat till musiken i bakgrunden.

I Kolbs cirkel med olika motsatts par abstrakt-konkret, refektion-aktivitet. Tror jag att jag lär mig mest genom AE, Aktiv experimentuell. Eftersom jag är väldigt praktiskt lagd så tycker jag om att testa mig fram, men jag tror att det finns lite av alla dessa i mig bara att vissa är lite mer framstående.

I Gardners interligenser så upplever jag att jag har en bra spatsial förmåga och detta visade sig även när jag mönstrade. Bilder, färg och form är mina starka sidor, och detta skulle jag gärna vilja utvecka så att jag kan ta in det mer i mitt lärande.

Faktorer som påverkar mitt lärande finns det hela tiden, det finns alltid saker som måste göras, på ett eller annat sätt. Därför tycker jag att Maslows behovtrappa är jättebra, för att jag tycker verkligen att den stämmer in på hur våra liv ser ut, och hur mycket runt omkring oss är uppbyggt. Man måste göra A för att få göra B.



- Bild på Maslows behowstrappa. Tryck för att förstora.


Detta känner jag att det verkligen påverkar mitt lärande om jag inte känner att alla mina behov är tillfredställda, för då har jag svårt att focusera och allt blir uppsjkutet.Jag försöker stimulera mig själv med positiva saker men eftersom jag inte har allt för hård självdiciplin i vissa situationer så blir jag inte alltid så uppmuntrad att tex, fortsätta läsa.

Men jag ska frånochmed nu försöka att anpassa mina lärotillfällen så att de ska bli så optimala som möjligt, för när jag är färdig får jag tid över till annat, saker som jag hellre vill göra. Ibland känns det verkligen som tiden rinner emellan fingarana på en och det hade varit mycket bättre att göra det som man ska så snabbt och produktiv som möjligt, för då får man mer tid över till annat sen... och så känns det så grymmt skönt!


Kommentarer
Postat av: Lennarth

Men det här blogginlägget var ju inget du drog ut på. Det kom ju snabbt efter dagens genomgång.



Som komplettering till det som sades idag brukar jag ibland nämna personen som köper nya tändstift till sin bil.

Personen har aldrig bytt stift förrut och ber om en beskrivning.

- Jo du tar en nyckel, jo först ska du ta bort tändkabeln, och sen den där nyckeln och skruvar birt stiftet och sätter dit det nya. Och så på med tändhatten. Klart. Lätt som en plätt.



För några räcker det. Men många skulle fråga....



- Du har inga bilder över hur det skall göras?



Andra skulle gå hem och avvakta tills grannen byter sina stift och gå ut och fråga om man inte kan få se på eller kanske få hjälpa till. Det är så jag lär mig och vågar sedan byta på min egen bild. Att få lära genom att praktiskt prova och helst som en lärling.



Vet du att du lär dig genom bilder så be om bilder när du inte riktigt förstår.



Och så musiken som du använder för att stödja ditt "flow". Vet du vad det är för typ av musik? Om du vet det kan du kanske påverka genom att sätta på just den musiken.



Alla sådana små trix hjälper dig att skapa förutsättningar som passar dig och ditt lärande.

2009-03-05 @ 22:47:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0