Seminarium 5/3-09: Lärostilar, Pedagogiska metoder.

I Gardners interligenser så upplever jag att jag har en bra spatsial förmåga och detta visade sig även när jag mönstrade. Bilder, färg och form är mina starka sidor, och detta skulle jag gärna vilja utvecka så att jag kan ta in det mer i mitt lärande.
Faktorer som påverkar mitt lärande finns det hela tiden, det finns alltid saker som måste göras, på ett eller annat sätt. Därför tycker jag att Maslows behovtrappa är jättebra, för att jag tycker verkligen att den stämmer in på hur våra liv ser ut, och hur mycket runt omkring oss är uppbyggt. Man måste göra A för att få göra B.

- Bild på Maslows behowstrappa. Tryck för att förstora.
Detta känner jag att det verkligen påverkar mitt lärande om jag inte känner att alla mina behov är tillfredställda, för då har jag svårt att focusera och allt blir uppsjkutet.Jag försöker stimulera mig själv med positiva saker men eftersom jag inte har allt för hård självdiciplin i vissa situationer så blir jag inte alltid så uppmuntrad att tex, fortsätta läsa.
Men jag ska frånochmed nu försöka att anpassa mina lärotillfällen så att de ska bli så optimala som möjligt, för när jag är färdig får jag tid över till annat, saker som jag hellre vill göra. Ibland känns det verkligen som tiden rinner emellan fingarana på en och det hade varit mycket bättre att göra det som man ska så snabbt och produktiv som möjligt, för då får man mer tid över till annat sen... och så känns det så grymmt skönt!
Men det här blogginlägget var ju inget du drog ut på. Det kom ju snabbt efter dagens genomgång.
Som komplettering till det som sades idag brukar jag ibland nämna personen som köper nya tändstift till sin bil.
Personen har aldrig bytt stift förrut och ber om en beskrivning.
- Jo du tar en nyckel, jo först ska du ta bort tändkabeln, och sen den där nyckeln och skruvar birt stiftet och sätter dit det nya. Och så på med tändhatten. Klart. Lätt som en plätt.
För några räcker det. Men många skulle fråga....
- Du har inga bilder över hur det skall göras?
Andra skulle gå hem och avvakta tills grannen byter sina stift och gå ut och fråga om man inte kan få se på eller kanske få hjälpa till. Det är så jag lär mig och vågar sedan byta på min egen bild. Att få lära genom att praktiskt prova och helst som en lärling.
Vet du att du lär dig genom bilder så be om bilder när du inte riktigt förstår.
Och så musiken som du använder för att stödja ditt "flow". Vet du vad det är för typ av musik? Om du vet det kan du kanske påverka genom att sätta på just den musiken.
Alla sådana små trix hjälper dig att skapa förutsättningar som passar dig och ditt lärande.